Monday, June 11, 2007

* Τραγούδια Του Καφέ Αμάν (1929-1950)


Πανόραμα Ρεμπέτικου Τραγουδιού



Κατ' αρχή να ευχαριστήσω τους φίλους του blog για την θαυμάσια συλλογή που μου έστειλαν.



ΚΑΦΕ ΑΜΑΝ



Το Καφέ Αμάν (όνομα που πιθανώς να προήλθε ίσως από το Τούρκικο Μάνι Καβέσι), ήταν είδος λαϊκού καφενείου της προπολεμικής Ελλάδας μέσα στο οποίο δύο ή τρεις τραγουδιστές, οι επωνομαζόμενοι αμανετζήδες, αυτοσχεδίαζαν λέγοντας στίχους, συχνά στη μορφή του διαλόγου μεταξύ τους, πάντα σε ελεύθερο ρυθμό και μελωδία. Χαρακτηριστικό ήταν το επαναλαμβανόμενο επιφώνημα "αμάν, αμάν" που προσπαθούσαν με αυτό οι τραγουδιστές να κερδίσουν χρόνο για ν` αυτοσχεδιάσουν καινούργιους στίχους. Τα τραγούδια δε αυτά λέγονταν Αμανέδες ή Αμάνι. Μια από τις παλιότερες μορφές αυτών των τραγουδιών ο αμανές, (όπως το έλεγαν οι Ελληνες) ήταν ακριβώς αυτό το ημι-αυτοσχέδιο τραγούδι που χαρακτηριζόταν από τη διασπορά ανάμεσα στους στίχους μεγάλων μελισμάτων πάνω στη λέξη αμάν και που ως επί το πλείστον ήταν καταθλιπτικού περιεχομένου.
Σε αντιδιαστολή αυτού του τύπου των καφενείων της παλιάς Αθήνας ήταν τα γνωστά πολυτελείας καφενεία Καφέ Σαντάν όπου ακόμη και μικροί θίασοι παρουσίαζαν πλούσιο καλλιτεχνικό πρόγραμμα.


Οι ρίζες του ρεμπέτικου τραγουδιού μπορούν να αναζητηθούν αφενός στη μουσική των παραλίων της Μικράς Ασίας και της Κωνσταντινούπολης, αφετέρου σε τραγούδια των φυλακών, η ύπαρξη των οποίων αναφέρεται από τα μέσα του 19ου αιώνα. Στα τέλη του 19ου αιώνα υπήρχαν στον ελλαδικό χώρο και στη Μικρά Ασία τα «Καφέ Αμάν». Αυτά ήταν καφενεία στα οποία οι θαμώνες διασκέδαζαν με ζωντανή μουσική. Οι χώροι αυτοί αποτέλεσαν ένα από τα λίκνα του ρεμπέτικου, μαζί με την φυλακή, την ταβέρνα και τον τεκέ.


Μεγίστη η συμβολή του Καφέ Αμάν στη διαμόρφωση και διάδοση του ρεμπέτικου τραγουδιού. Μόνο σε πόλεις υπήρξαν Καφέ Αμάν. Κυριάρχησαν από το 1900 έως το 1930. Χαρακτηριστικά τους, το πάλκο, τα όργανα, η τραγουδίστρια, οι χοροί και φυσικά η κατανάλωση αλκοόλ. Οι τραγουδίστριες του Καφέ Αμάν ήταν Πολίτικης ή Σμυρναίϊκης καταγωγής. Οι Σμυρνιοί προτιμούσαν τους αμανέδες. Με την δημιουργία των Καφέ Αμάν άλλαξε μορφή ο επαγγελματισμός των μουσικών, που από γυρολόγοι μετατράπηκαν σε μόνιμους (τουλάχιστον για μια χειμερινή ή θερινή περίοδο μουσικούς).


Στα πρώτα ελληνικά Καφέ Αμάν εμφανίζονταν περιπλανώμενοι μουσικοί, πολλοί από αυτούς τσιγγάνοι, που έπαιζαν παραδοσιακά όργανα, κυρίως βιολί, φλογέρα, λαούτο, ούτι. Ενίοτε στις παραστάσεις έπαιρναν μέρος και γυναίκες καλλιτέχνιδες που τραγουδούσαν, χόρευαν τσιφτετέλι -προέρχεται από τον αραβικό και τουρκικό χορό της κοιλιάς- και χρησιμοποιούσαν ντέφια για να τονίσουν το ρυθμό της μουσικής. Tους ήχους αυτών των τραγουδιών πήραν οι φυλακισμένοι στις ελληνικές φυλακές, οι οποίοι έφτιαξαν τις δικές τους μουσικές, αλλά και τα δικά τους μουσικά όργανα.




Από την συλλογή Πανόραμα Ρεμπέτικου Τραγουδιού να το πρώτο CD λοιπόν στα 256.0 kb/sec:


ΛΙΣΤΑ ΚΟΜΜΑΤΙΩΝ:


01. Στο Καφέ Αμάν - Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου

02. Νέος Κονιάλης - Ρίτα Αμπατζή

03. Ο Σεβδαλής - Αντώνης Νταλγκάς

04. Μάγκικο - Ρίτα Αμπατζή

05. Στην Πόλη Στο Μεβλά Χανέ (Δερβισάδες) - Ρόζα Εσκενάζη

06. Είσαι Πόντος Έξτρα Έξτρα - Γεωργία Μυττάκη

07. Θα Σπάσω Κούπες - Μαρίκα Παπαγκίκα

08. Πάλι Τα 'κοψε Η Μαμά Σου - Βιργινία Μαγκίδου

09. Διπλόχορδο Τσιφτετέλι - Δημήτρης Σεμσής

10. Το Καναρίνι - Ρόζα Εσκενάζη

11. Παγκρατιώτισσα - Δημήτρης Αραπάκης

12. Η Κούλα - Ρίτα Αμπατζή

13. Τα Ματάκια Σου Τα Δυό (Ελενίτσα) - Ρόζα Εσκενάζη

14. Ζωντοχήρα - Ν. Κυριακάδου

15. Τα Ματάκια Σου Πουλί Μου - Αμαλία Βάκα

16. Μέσα Στην Πόλη Βρίσκομαι - Ρόζα Εσκενάζη

17. Μανές Ταμπαχανιώτικος - Κώστας Καρίπης

18. Η Μαρίκα Στην Αθήνα - Ρόζα Εσκενάζη



ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ


ΚΩΔΙΚΟΣ: http://antigrafeas.blogspot.com/


ΜΕΓΕΘΟΣ: 181,78 ΜΒ

******************************************************************************