Wednesday, November 7, 2007

* Μεγάλες Κυρίες Του Ρεμπέτικου


Αφιερωμένο Εξαιρετικά Σε Όλους Τους Φίλους Που Αγαπούν Και Στηρίζουν Το Γνήσιο Λαϊκό Και Ρεμπέτικο Τραγούδι.



"Οι Γυναίκες Στη Δισκογραφία Των 78 Στροφών"

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Φαληρέα το πέμπτο τεύχος του περιοδικού Pop Eleven με κύριο θέμα τις μεγάλες κυρίες του ρεμπέτικου.


Περιέχει CD με 23 τραγούδια. Ακούγονται, σε πρώτες εκτελέσεις, οι Μαρίκα Παπαγκίκα, Ρόζα Εσκενάζη, Ρίτα Αμπατζή, Μαρίκα Πολίτισσα, Μαρίκα Καναροπούλου και Γεωργία Μητάκη. Το περιοδικό συνοδεύεται από βιογραφικά στοιχεία και από φωτογραφικό υλικό.


...και η φωνή τους, σαν των παλιών Σειρήνων, ξεχύνεται μέσα από τα αυλάκια των παλιών δίσκων και μας κρατάει μαγεμένους, στο μελαγχολικό ταξίδι της ζωής όπως σημειώνει στο άρθρο του "Οι γυναίκες στη δισκογραφία των 78 στροφών" ο Ηλίας Μπαρούνης.


Μεγάλες Κυρίες Του Ρεμπέτικου






Απολαύστε το CD "Μεγάλες Κυρίες Του Ρεμπέτικου" στα 320.0 kb/sec:

Οφείλω βέβαια να αναφέρω και το σχόλιο φίλης του blog -το παραθέτω αυτούσιο- για την ενημέρωση σας και φυσικά για τα σχόλια σας:

"Το περιοδικό «Pop Eleven» (τεύχος αρ. 5 με δίσκο CD) παρουσιάζει επτά παλιές λαϊκές τραγουδίστριες. Αφιέρωμα που φέρει τον τίτλο: «Μεγάλες Κυρίες του Ρεμπέτικου». Βέβαια οι έννοιες της «μεγάλης κυρίας», από τη μια, και της... ρεμπετοσύνης, από την άλλη, δεν πολυσυμβιβάζονται, αλλά ας ήταν μόνο αυτό το κακό.


Οι κυρίες του ρεμπέτικου που παρουσιάζονται είναι η Ρόζα Εσκενάζη, η Ρίτα Αμπατζή, η Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου, η Μαρίκα Καναροπούλου, η Γεωργία Μητάκη (και όχι Μυτάκη, όπως τη γράφουν, καθώς το όνομα δεν προέρχεται από καμιά μύτη -ιδιαιτέρως μάλιστα ψηλή), η Αννα Παγανά και η Μαρίκα Παπαγκίκα. Να υποθέσουμε, ίσως, ότι όσες (κυρίες του ρεμπέτικου) δεν ανθολογούνται εδώ αυτές δεν είναι «μεγάλες» ή (ακόμα χειρότερα) κυρίες; Διότι από την ανθολογία λείπουν πολύ μεγάλες κυρίες, όπως π.χ. η Μαρίκα Νίνου, η Σωτηρία Μπέλλου, η Στέλλα Χασκίλ, η Ιωάννα Γεωργακοπούλου, η Αννα Χρυσάφη, για να αναφέρουμε μόνο τις πιο γνωστές.


Η συλλογή, αν και «του ρεμπέτικου», περιλαμβάνει πάντως και άλλα τραγούδια που δεν είναι ρεμπέτικα, εκτός κι αν ο εκδότης θεωρεί ρεμπέτικα (δηλαδή γνήσια τραγούδια των ανθρώπων του περιθωρίου μιας εποχής και όχι απομιμήσεις και άλλα άσχετα κατασκευάσματα) όλα όσα έβαλε στην ανθολογία του. Ετσι σερβίρεται, π.χ., ως ρεμπέτικο το τραγούδι «Του ψαρά ο γιος», ένα παραδοσιακό τραγούδι που, όπως πολλά άλλα, υπεξαιρέθηκε, κοινώς εκλάπη, αφού παρουσιάζεται σε δίσκο (Columbia DG 6374) ως σύνθεση, τάχα, ενός Δ. Γεωργιάδη! (ψευδώνυμο της Ρόζας Ασκενάζυ), ενώ είναι πολλές φορές καταγεγραμμένο ως παραδοσιακό και μάλιστα σε διάφορες παραλλαγές και περιοχές της χώρας: Πελοποννήσου σε καλαματιανό, Σαλαμίνας, συρτός στα τρία, Προποντίδας, χασάπικος (η προκείμενη), αλλά και μια καταγραφή πριν από το 1890 από τη Θράκη, με ακριβώς τα ίδια λόγια (βρίσκεται στο βιβλίο του Γεωργίου Παχτίκου «260 Δημώδη Ελληνικά Ασματα», με την πληροφορία πως τραγουδιόταν στους Επιβάτες της Σηλυβρίας, στις Σαράντα Εκκλησιές και αλλού).


Ως ρεμπέτικο, επίσης, και σύνθεση, τάχα, των Σταύρου Παντελίδη και Δημήτρη Σέμση, περιλαμβάνεται και το τραγούδι «Ο Μυλωνάς», πασίγνωστο παραδοσιακό μικρασιάτικο και μάλιστα στις δυο γλώσσες (ελληνικά, τουρκικά). Τραγουδιόταν από την Ανατολική Θράκη ώς τα Άδανα, γνωστό και στους Ποντίους, καταγεγραμμένο πολλές φορές, μαρτυρημένο και από πρόσφυγα πρώτης γενιάς, την κ. Ανάστα Σμυρναίου, που ήρθε σε μικρή ηλικία το 1922 από το Ικόνιο και σήμερα ζει στη Θεσσαλονίκη, με την πληροφορία ότι το έλεγαν τις Απόκριες σε σχετικό κωμικό δρώμενο. Επομένως, ντροπή.


Εκτός όμως από τα δημοτικά, που βαφτίζονται ρεμπέτικα, έχουμε ακόμα και δυο τραγούδια της μορφής gazel της τουρκικής λαϊκής μουσικής (στην κεντρο-ασιατική μουσική ghazal) που είναι καθιστικό τραγούδι για σόλο φωνή, η μελωδία του οποίου, εν πολλοίς, αυτοσχεδιάζεται.


Μα και στα, ούτως ειπείν, ρεμπέτικα η συλλογή περιλαμβάνει και τραγούδια κάλπικα, απομιμήσεις ρεμπέτικων, όπως το «Είμαι Πρεζάκιας» (στο δίσκο αναφέρεται με λάθος τίτλο: «Γιατί Φουμάρω Κοκαΐνη» που είναι άλλο τραγούδι) που γράφτηκε όταν, στις αρχές της δεκαετίας του '30, έγιναν μόδα τα τραγούδια που αναφέρονταν στα ναρκωτικά, και τότε έπεσαν με τα μούτρα όλοι, μικροί - μεγάλοι, φανερά ή κρυφά (με ψευδώνυμα και με απληστία) χωρίς να έχουν σχέση ούτε με ναρκωτικά ούτε με το ρεμπετόκοσμο, να γράφουν τέτοια ψευτορεμπέτικα κατά δεκάδες. Το συγκεκριμένο κυκλοφόρησε σε δίσκο το 1933 (His Masters Voice ΑΟ 2179 και άλλες εκδόσεις) στο όνομα Σ. Ψυριώτης (μουσική) ψευδώνυμο του Σώσου Ιωαννίδη (μουσικός του ελαφρού θεάτρου) και το όνομα Ν. Δέλτας (στίχοι) πίσω από το οποίο κρυβόταν ο δημοσιογράφος, επιθεωρησιογράφος και ορκισμένος εχθρός του ρεμπέτικου Αιμίλιος Σαββίδης.


Ισως πλησιάζει σιγά σιγά ο καιρός να εξετάσουμε λίγο πιο σοβαρά την ύλη της λαϊκής μουσικής που μας παρέδωσε η παλιά δισκογραφία δίχως τις υπερβολές ή τις αερολογίες της ερασιτεχνικής, και εκ του προχείρου, ρεμπετολογίας. «Πάλι ζητώ συγνώμη από τους ερευνητές» έγραφε το 1978 ο αείμνηστος Μάνος Χατζιδάκις, «...τόση προσπάθεια, τόση συλλογή, πάθος στη λεπτομέρεια και στην καταγραφή, για ένα αποτέλεσμα αφελές;»."


ΛΙΣΤΑ ΚΟΜΜΑΤΙΩΝ:

01. Tου Ψαρά Ο Γιός - Ρόζα Εσκενάζη

02. Mεσ' Το Βαθύ Σκοτάδι - Ρόζα Εσκενάζη

03. Αλανιάρα Μερακλού - Ρόζα Εσκενάζη

04. Ο Καυγάς Για Το Πετσί - Ρόζα Εσκενάζη

05. Γιατί Φουμάρω Κοκαΐνη - Ρόζα Εσκενάζη

06. Τα Δικά Σου Σφάλματα - Ρόζα Εσκενάζη

07. Γκαζέλι Αραμπί Ουσάκ (Η Τύχη Μου Με Δίκασε) - Ρόζα Εσκενάζη

08. Μεσ' Του Ζαμπίκου Τον Τεκέ - Ρίτα Αμπατζή

09. Τα Χανουμάκια - Ρίτα Αμπατζή

10. Με Ζουρνάδες Και Νταούλια - Ρίτα Αμπατζή

11. Βρε Μάγκες Δυό Στην Φυλακή - Ρίτα Αμπατζή

12. Όλο Ψέματα Μου Λες - Ρίτα Αμπατζή

13. Δερβίσης Και Ρίτα - Ρίτα Αμπατζή

14. Γκαζέλι Νεβά Σαμπάχ (Πρέπει Να Σκέπτεται Κανείς) - Ρίτα Αμπατζή

15. Δεν Με Τουμπάρεις - Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου ή Πολίτισσα

16. Νέα Πολίτισσα - Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου ή Πολίτισσα

17. Νέα Μερακλού - Μαρίκα Καναροπούλου ή Τουρκαλίτσα

18. Βάλε Με Στην Αγκαλιά Σου - Μαρίκα Καναροπούλου ή Τουρκαλίτσα

19. Αργιλέ Μου Γιατί Σβήνεις - Γεωργία Μητάκη

20. Είσαι Πόντος Έξτρα Έξτρα - Γεωργία Μητάκη

21. Ο Μυλωνάς - Αννα Παγανά

22. Φονιάς Θα Γίνω - Μαρίκα Παπαγκίκα

23. Ντερβίσης - Μαρίκα Παπαγκίκα



Code:


ΚΩΔΙΚΟΣ (Password): http://antigrafeas.blogspot.com/


ΜΕΓΕΘΟΣ (Size): 175,13 ΜΒ

******************************************************************************

3 comments:

Anonymous said...

Ο συνδεσμος δεν λειτουργει. Ισως θα μπορουσες να βαλεις εναν νεον;

Γιώργος Παπαδάκης said...

Αγαπητέ κύριε:
Οταν αντιγράφεις αυτούσια μια κριτική και δημοσιεύεις το κείμενο άλλου επώνυμου συγγραφέα, θα πρέπει να βάζεις και το όνομά του (τουλάχιστον).
Αναφέρομαι στο κείμενο που εμφανίζεται (για δικό σας !) στην παρουσίαση του δίσκου "Μεγάλες Κυρίες του Ρεμπέτικου" και είναι παρμένο από τη στήλη μου "Σε ήχο Ελληνικό" στην εφημερίδα "Ελευθεροτυπία". Τόσο εγώ όσο και η Εφημερίδα, επιφυλασσόμεθα δια τα νόμιμα.

Γιώργος Ε. Παπαδάκης
zorgo@otenet.gr

Αντιγραφεας said...

Αγαπητέ κύριε Παπαδάκη:>>

Σε συνέχεια του σχολίου και της ενημέρωσης σας, ανακάλυψα ότι το σχόλιο της φίλης του blog (και ΟΧΙ δικό μου-όπως αναφέρεται) που μου έστειλε μαζί με το CD είναι όντως πιστό αντίγραφο του άρθρου σας στην εφημερίδα "Ελευθεροτυπία", το οποίο δημοσιεύτηκε στις 23/05/2007.

Κατόπιν τούτου παρακαλώ γνωρίστε μας εάν επιθυμείτε την διαγραφή του ή μας επιτρέπεται την αναδημοσίευση του.

Ευχαριστώ εκ των προτέρων για την απάντηση σας.